“Ik wil relevant zijn!”

“Ik wil relevant zijn!”

6 januari 2014
Michiel Drijber van Iedereen Elke Dag Plezier (IEDP)

Michiel Drijber van Iedereen Elke Dag Plezier (IEDP)

Wat is succes als je het van binnenuit ervaart? Ik heb Michiel Drijber, oprichter van de Linkedin groep IEDEREEN ELKE DAG PLEZIER hierover geïnterviewd. Wat is voor Michiel succes en hoe succesvol vindt hij zichzelf?

Het gesprek begint bij het moment waarop Michiel mede-eigenaar is van een promotiebureau. Met een omzet van € 25 miljoen en 200 vaste medewerkers een ‘succesvol’ bedrijf, zou ik zeggen. “Aan de buitenkant zeker!” antwoord Michiel. “Grote internationale opdrachtgevers, mooie opdrachten, 5 keer per jaar met vakantie, grote auto, noem maar op!” Maar succesvol voelde Michiel zich niet. En dat kwam (en daar kwam Michiel jaren later pas achter) voornamelijk omdat hij relevantie miste. Relevant zijn is een keuze en Michiel kwam erachter dat hij deze keuze steeds minder kon maken. Voor zijn medewerkers, voor zijn klanten, voor de maatschappij. En mede daardoor had hij geen plezier in zijn werk en leven. (Plezier volgens de Dikke Van Dale: Aangenaam gevoel, vreugde, vermaak, genoegen, iets prettigs). Daarom besloot Michiel in 2007 zijn aandeel in het bedrijf te verkopen.

Maar Michiel was niet de enige met dat probleem. Hij ontdekte tijdens een jaar ‘sabbatical’ dat heel veel mensen ‘ontevreden’ waren. Vooral omdat het op hun werk aan plezier en zingeving ontbrak. Michiel besloot op basis hiervan in 2009 de Linkedin groep ‘Iedereen Elke Dag Plezier’ (IEDP) op te richten. Met het doel meer mensen bewust te maken van (het belang van) plezier! Inmiddels is IEDP de grootste Linkedin Groep van Nederland met landelijke bekendheid en meer dan 80.000 leden. Een jaar later richtte Michiel het begeleidingsbureau ‘Kernwaarde Plezier’ op en geeft hij o.a. bij overheden en het bedrijfsleven gastcolleges, lezingen en inspiratiesessies over het faciliteren in plezier van medewerkers en klanten.

“Plezier is een beleving, plezier verbindt mensen, plezier verrijkt relaties en voorziet in een diepe, menselijke behoefte!” En daar maak ik bedrijven en hun medewerkers bewust van, zodat zij dat (met plezier!) kunnen overbrengen op hun klanten. “Wees er bewust van dat we leven in een aandachts-economie, waarin het steeds meer draait om mensen in plaats van producten en diensten!” ”Ben je je ervan bewust hoeveel plezier oplevert en hoe weinig het kost? In ieder geval een hogere productiviteit, loyaliteit en een duurzaam hoger bedrijfsresultaat!”

Vind je jezelf succesvol, vraag ik. “Dat moeten anderen maar bepalen. Wat ik doe is in ieder geval relevant! Voor klanten, medewerkers én de maatschappij! Dat merk ik iedere dag weer aan de mensen waarmee ik werk. Of ze nou groot of klein ondernemen, het ontdekken en bieden van werkelijk toegevoegde waarde is voor mij een stuk eenvoudiger sinds ik vanuit menselijke relevantie kijk!”

Voor mij is Michiel een succesvol ondernemer. Omdat hij zijn hart heeft gevolgd, status en geld ondergeschikt heeft gemaakt aan een veel groter, relevanter thema. En daar hebben heel veel mensen plezier van!

Hoe relevant vind jij jezelf voor jouw klanten?

René van Dalen

© Copyright salesbuilding.nl | Clauslaan 22, 3761 CZ Soest (Utrecht)